شبکه تجارت جهان گستر

چرا پوست دچار لکه می‌شود؟
زیبایی و سلامت پوست

چرا پوست دچار لکه می‌شود؟

گاهی اگر جلوی آینه بایستید و به پوستتان نگاه کنید، متوجه وجود لک‌هایی می‌شوید که شاید حتی نفهمیده باشید کی و چرا روی پوستتان ظاهر شده‌اند، لک‌هایی که در خیلی از مواقع پیشگیری از ایجاد آن‌ها چندان هم سخت نیست. شایع‌ترین علت بروز لک، نور آفتاب است و شایع‌ترین نوع لک، لک‌های بارداری است که بیشتر در خانم‌ها به رنگ قهوه‌ای به شکل قرینه و به‌تدریج ظاهر می‌شود. بعضی خانم‌هایی که از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند نیز دچار همین لک‌ها می‌شوند. گاهی بعد از اتمام بارداری یا قطع مصرف قرص، لک برطرف می‌شود اما گاهی تا سال‌ها باقی می‌ماند.

انواع لک:
بعضی از لک‌ها که از دوران کودکی ظاهر می‌شود کک‌ومک است. کک‌ومک از ۵ سالگی ظاهر و بیشتر روی نقاط باز بدن دیده می‌شود. این نوع لک مخصوصاً در افرادی که پوست روشن و موهای قرمز یا چشمان آبی دارند بیشتر دیده می‌شود و با افزایش سن روشن می‌شود. لک‌های پیری که از نامشان هم مشخص است به دنبال تماس طولانی‌مدت با نور آفتاب و افزایش سن ظاهر می‌شوند. این لک‌ها مسطح و قهوه‌ای‌رنگ در صورت و پشت دست‌ها هستند و به‌مرور در صورت عدم درمان پررنگ‌تر و وسیع‌تر می‌شوند و باید حتماً معاینه شوند زیرا ممکن است به ضایعات بدخیم تبدیل شوند. برخی لک‌ها به دنبال کمبود ویتامین B12 بروز می‌کند. این لک‌ها در افرادی که پوست تیره دارند شایع‌تر است. کمبود ویتامین A، اسیدفولیک و کم‌خونی هم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

درمان لک‌های پوستی چیست؟
در درمان برخی از لک‌های پوستی، استفاده از لایه‌بردارها یا پیلینگ شیمیایی سطحی با دوز مناسب توصیه می‌شود. استفاده از داروهای ضدلک یا محصولات روشن‌کننده گیاهی که ترکیب‌های بی‌رنگ‌کننده یا کمرنگ کننده دارند نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد. یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بروز بسیاری از لک‌ها استفاده مکرر و مرتب از ضدآفتاب‌ها است که باید با توجه به SPF تعیین‌شده و نوع پوست فرد استفاده شود. قرار نگرفتن در نور شدید آفتاب مخصوصاً بین ۱۰ ساعت صبح تا ۴ بعدازظهر و استفاده از پوشش مناسب یعنی کلاه و عینک آفتابی می‌تواند کمک‌کننده باشد. ترکیب‌های شیمیایی نباید با پوست در تماس مستقیم باشند و اگر با توجه به شغلتان با این مواد در تماس هستید، باید از محافظ‌هایی مثل دستکش و ماسک استفاده کنید.