شبکه تجارت جهان گستر

تأثیر ویتامین‌ها بر رشد مو
زیبایی و سلامت مو

تأثیر ویتامین‌ها بر رشد مو

با افزایش سن ضخامت مو کاهش میابد. زنان از سن ۳۰ سالگی دچار کاهش مو می‌شوند و بیشتر مردان از سن ۶۰ سالگی طاس می‌شوند. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که عبارت‌اند از: استرس، دارو و وضعیت پزشکی، کمبود تغذیه‌ای، تیروئید، یائسگی، زایمان، آلوپسی، عفونت قارچی سر.
انتخاب یک رژیم ضد ریزش مو می‌تواند باعث تقویت موهای شما شود. شیوه زندگی ما استرس بیش‌ازحد دارد و زندگی ناسالمی است ازاین‌رو، رژیم غذایی باید تنظیم شود.

برای داشتن موهای سالم چه غذاهایی باید بخوریم؟
موهای شما نیاز به پروتئین و ویتامین دارد تا رشد کند. ازاین‌رو، نیاز به مواد مغذی مناسب و ویتامین‌ها دارد تا تقویت شود.

۱. ویتامین A
ویتامین A نقش مهمی در رشد مو دارد. مو را سیاه و براق نگه می‌دارد. ویتامین A حاوی آنتی‌اکسیدان است که پوست سر را مرطوب نگه می‌دارد و از خشک شدن مو جلوگیری می‌کند. ویتامین A به تقویت و ضخیم شدن مو کمک می‌کند. سیب‌زمینی شیرین و هویج، زرده تخم‌مرغ، شیر، اسفناج، زردآلو خشک، انبه سرشار از ویتامین A هستند.

۲. بیوتین یا ویتامین B7
بیوتین، ویتامین H نامیده می‌شود و ویتامینی است که باعث رشد مو می‌شود و از خانواده ویتامین B12 است. موهای شکننده و سلامت و بافت مو را بهبود می‌بخشد. بیوتین برای ضخامت و حجم مو بسیار عالی است. در تولید اسیدهای چرب و بسیاری دیگر از فرآیندهای مهم است. با توجه به بسیاری از کارکردهای مهم آن، بیوتین موجب افزایش سریع رشد مو می‌شود و موجب به دست آوردن موهای ضخیم با حجم زیاد، صاف شدن موها. تخم‌مرغ، مخمر، گل‌کلم، تمشک، موز، گردو، بادام سرشار از غنی از بیوتین هستند.

۳. ویتامین B12
دارای ویتامین B زیاد است که برای پیش‌گیری ریزش مو بسیار ضروری است. این ویتامین در جذب آهن به بدن کمک می‌کند و همان‌طوری که میدانیم علت ریزش مو کمبود آهن در بدن است. تخم‌مرغ، پنیر، پودر آب‌پنیر، شیر و ماست منابعی مهمی در تأمین ویتامین B12 مورد نیاز بدن هستند.

۴. ویتامین C
ویتامین C یک ویتامین رشد مو است که برای درمان سفید شدن زودرس مو و خشکی مو مؤثر است. مصرف روزانه ویتامین C در بدن از طریق مواد غذایی یا مکمل‌های لازم است که برای حفظ سلامت مو لازم است. لیمو، نارنگی، توت‌فرنگی سرشار از ویتامین C هستند.

۵. ویتامین E
ویتامین E برای رشد مو ضروری است و مشکلات موهای خشک و خشن را برطرف می‌کند! موها را مرطوب و براق می‌کند و همچنین پوست سر را سالم نگه می‌دارد و گردش خون را بهتر می‌کند. غذاهای غنی از ویتامین E به‌عنوان نمونه می‌توان از بادام، ماهی، شیر، بادام‌زمینی، اسفناج پخته‌شده، دانه آفتابگردان، سبزی‌های خشک نام برد.

۶. اسیدفولیک
معجزه دیگری از گروه ویتامین B است که به آن «ویتامین‌های مو» میگویند. این ویتامین نقش مهمی در ضخیم‌تر کردن مو دارد و از سفیدی زودرس مو جلوگیری می‌کند. تقریباً هر منبع که ویتامین B داشته باشد اسیدفولیک هم دارد؛ اما ویتامین B کمپلکس در این زمینه بسیار مناسب است. همه دانه گندم کامل و غلات و حبوبات حاوی اسیدفولیک هستند. 
ویتامین‌ها برای موها لازم هستند؛ اما دو ماده مغذی دیگر وجود دارد که به جذب این ویتامین‌ها کمک می‌کنند که عبارت‌اند از: آهن و پروتئین‌ها.

آهن:
محققان دریافته‌اند که بخشی از دلایل ریزش مو و شکستگی مو ناشی از کمبود آهن است. مصرف مقدار مناسب آهن روزمره نه‌تنها سلامت خون را به‌خوبی تنظیم نموده بلکه باعث رشد مو نیز می‌شود. گوشت قرمز، سبزی‌های سبز برگ، بوقلمون، لوبیا، میوه‌های خشک مواد غذایی غنی از آهن هستند.

پروتئین‌ها:
پروتئین‌ها برای برق مو و قدرتمند کردن ریشه موها بسیار ضروری است. بدون این ماده مو کدر و شکننده شده و از بین می‌رود. غذاهای غنی از پروتئین مانند جوانه و شیر می‌تواند در تأمین پروتئین مورد نیاز بدن مؤثر باشند.
و در آخر، گاهی اوقات پیدا کردن منابع طبیعی این ویتامین‌ها سخت است و ناچاریم از مکمل‌ها استفاده کنیم. مکمل‌ها همواره در تفاوت زن و مرد به‌عنوان نیازها و مقادیر متفاوت است. این‌ها درواقع ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف که به رژیم غذایی اضافه می‌شوند.