شبکه تجارت جهان گستر

ضرورت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان
سلامت مادر و کودک

ضرورت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

استفاده از ضد آفتاب برای کودکان از ۶ ماهگی به بعد کاملاً ضروری است. این تاکید هم از این روست که بیشترین تماس و تأثیر اشعه ماورا بنفش خورشید مربوط به ۱۸ سال اول زندگی است. یعنی آثار و حتی عوارض قرار گرفتن در برابر تابش اشعه UV در این دوران ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از دوره‌های دیگر سنی است. به طوری که خیلی از عوارض پوستی که در بزرگ‌سالی دیده می‌شود، ریشه در مراقبت‌های پوستی نادرست در برابر اشعه خورشید در دوران کودکی و نوجوانی دارد. به‌طورکلی، استفاده از ضد آفتاب به‌خصوص در دوران کودکی و نوجوانی بسیار ضروری‌تر از دوران میان‌سالی است.

نکته‌ی مهم و ضروری: از حساسیت‌زا نبودن کرم مطمئن شوید

یادتان باشد برای انتخاب ضد آفتاب بچه‌ها حتماً سراغ محصولات مخصوص کودکان بروید مثل برند موستلا، چون این محصولات جدا از فیزیکی بودن معمولاً ملایم‌تر و مناسب‌تر و سازگار با پوست کودکان  هستند. در ضمن دقت کنید که روی این ضد آفتاب ها برچسب‌های بدون مواد تحریک‌کننده (no -irritating) بدون عطر و مواد خوشبوکننده (fragrance free) یا ضد حساسیت (hypoallergenic) قید شده باشد. اما با وجود در نظر گرفتن این موارد قبل از استفاده از ضد آفتاب روی پوست کودک حتماً مقدار کمی از کرم را روی قسمت کوچکی از پوست دست کودک امتحان کنید تا مطمئن شوید نسبت به آن کرم حساسیت ندارد. بعد از این مرحله، نیم ساعت قبل از خروج از منزل قسمت‌هایی از پوست کودک مثل صورت، دست و پاهای او را که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند به خوبی با کرم بپوشانید.

از ضد آفتاب‌های فیزیکی استفاده کنید

حساس بودن پوست کودکان ایجاب می‌کند در انتخاب ضد آفتاب مناسب آنها دقت بیشتری به خرج دهید. ضد آفتاب مناسب بچه‌ها ضد آفتاب‌های فیزیکی است. این ضد آفتاب‌ها نور خورشید را منعکس می‌کنند و همین باعث می‌شود تماس آنها با پوست هیچ واکنشی به دنبال نداشته باشد. اسپری ضد آفتاب موستلا دارای این خاصیت است.

این در حالی است که ضد آفتاب‌های شیمیایی نور خورشید را جذب می‌کنند و همین ریسک واکنش‌پذیری آنها با پوست حساس کودکان را بالا می‌برد. کرم‌های فیزیکی چربی بسیار زیادی دارند و انواع قدیمی آنها مثل اکسید دوزنگ به دلیل رنگ سفیدی که دارند روی پوست کاملاً به چشم می‌آیند، اما ضد آفتاب‌های فیزیکی جدید این مشکلات را ندارند و تحمل آنها بسیار راحت است. به طوری که حتی به بزرگترها هم توصیه می‌شود برای پیشگیری از حساسیت‌های احتمالی پوستی از این ضد آفتاب‌ها استفاده کنند. جدا از تاکید بر فیزیکی بودن ضد آفتاب‌های مخصوص کودکان باید به این نکته هم دقت کنید که ضد آفتاب انتخابی شما باید ترکیباتی داشته باشد که ساختمان‌های سلولی نارس را محکم کند. ضمن این که نسبت به شستشو مقاوم باشد تا حتی زمانی که بچه‌ها به دلیل فعالیت زیاد پوست خود را با آب می‌شویند کرم اثر خود را از دست ندهد.