شبکه تجارت جهان گستر

نکاتی مهم برای حمام کردن نوزاد
سلامت مادر و کودک

نکاتی مهم برای حمام کردن نوزاد

مادران تازه کار هم باید حمام کردن نوزادشان را یاد بگیرند و بدون ترس از لیز خوردن بچه یا آسیب رساندن به او، دلبندشان را حمام کنند. حمام کردن نوزاد یکی از دغدغه‌های اساسی مادرانی است که برای اولین بار صاحب فرزند شده‌اند و معمولاً یک مادربزرگ مهربان و دلسوز است که با استفاده از تجربه بزرگ کردن چندین فرزند، با عشق و علاقه نوه کوچک خودش را حمام می‌کند. بااین‌حال مادران تازه کار هم باید حمام کردن نوزادشان را یاد بگیرند و بدون ترس از لیز خوردن بچه یا آسیب رساندن به او، دلبندشان را حمام کنند و از این کار لذت ببرند. پس به‌جای نگرانی و ترسیدن، قلق‌های حمام کردن نوزادتان را یاد بگیرید.


شروع حمام کردن با آرامش مادر

اگر شما مضطرب و نگران باشید علاوه بر اینکه روی کار مسلط نیستید، نوزادتان نیز متوجه  اوضاع می‌شود و این ممکن است او را هم نگران کند و خاطره ناخوشایندی از حمام کردن در ذهن او باقی بگذارد و برای حمام‌های بعدی با مشکل مواجه شوید. حمام کردن نوزاد می‌تواند فرصت خوبی برای لذت بردن شما و او و ایجاد یک فضای بسیار شاد باشد. برای داشتن آرامش بهتر است همه وسایلی را که ممکن است لازم داشته باشید، در اطراف خود و در دسترس قرار دهید. از یک شخص دیگری که در منزل همراه شماست بخواهید که در زمان حمام کردن در نزدیکی شما حضور داشته باشید که اگر به چیزی احتیاج داشتید در اختیارتان قرار دهد. این کار به‌خصوص در اولین تجربه‌های حمام کردن لازم است. حتماً لباس به تن داشته باشید تا نوزاد روی پای شما لیز نخورد.


به ترتیب اعضا کودک را بشویید

از صورت و چشم نوزاد شروع کنید. یک پنبه خیس از آب گرم را به آرامی روی صورت نوزاد بکشید. سپس سر او را به سمت خود نگه دارید و با یک دست بگیرید، بدن نوزاد روی پای شماست بنابراین دست دیگر شما آزاد است تا با آن سر نوزاد را با شامپو بشویید و خشک کنید. برای آبکشی کردن موهایش جریان آب را روی صورت او رها نکنید، ممکن است باعث ناراحتی او و حتی کبودی‌اش شود. سر را حتماً خشک کنید سپس سراغ سر، گردن، زیر بغل، سینه و شکم نوزاد بروید. خشک‌کردن سر از سرما خوردن نوزاد جلوگیری می‌کند. با یک پارچه یا لیف بسیار نرم و به‌آرامی با صابون این ناحیه‌ها را بشویید و به همین نحو پشت او را نیز تمیز و خشک کنید. بعد از شستن بدن، فوری او را درون حوله بپیچید و خشک کنید.


چند نکته:
- برای خشک کردن گوش‌ها از  گوش پاک کن استفاده نشود.
- زمان مناسب برای حمام کردن نوزاد بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است.
- هرگز نوزاد را هنگام حمام کردن تنها نگذارید.

حمام کردن داخل لگن یا وان

اگر ناف نوزادتان افتاده است می‌توانید او را داخل وان یا لگن مخصوص کوچک قرار دهید. در هفته اول تولد و تا زمانی که ناف نیفتاده و یا محل ختنه بهبود پیدا نکرده است، او را در وان یا لگن قرار ندهید چرا که ممکن است  موجب عفونت شود. البته حرارت آب داخل لگن را با آرنج خود چک کنید. حتماً از آب گرم (حدود ۳۰ -۴۰ درجه) و صابون یا شامپوی مخصوص بچه استفاده کنید. دمای محل استحمام باید مناسب  (حد اقل ۲۵ درجه) باشد. برند موستلا با تنوع بالای محصولات حمام در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. نوزاد را به محض برهنه کردن و بدون اتلاف وقت در آب گرم ساده (بدون کف صابون) غوطه‌ور کنید، درحالی‌که سر و گردن وی را با یک دست خود، خارج آب نگه داشته‌اید. در صورتی که در آب غوطه‌ور شدن برای نوزاد لذت‌بخش است می‌توان مدت استحمام را طولانی‌تر کرد.


چه نوع شوینده‌ای استفاده شود؟

پوست نوزادان و شیرخواران حساس و خشک است. بنابراین برای نوزادان زیر یک سال نباید از صابون بزرگ‌سالان و حتی صابون کودکان بزرگ‌تر از سن نوزادی استفاده کرد. ممکن است برای پوست او مضر باشد. شامپوی مخصوص نوزادان  از مواد ملایم تهیه‌شده و به پوست او صدمه نمی‌زند و چشم‌های او را نمی‌سوزاند.


نحوه تمیز کردن بند ناف نوزاد

به‌هیچ‌وجه برای تمیز کردن بند ناف از الکل استفاده نکنید. چراکه تأثیری در جلوگیری از عفونی شدن و خشک شدن ناف ندارد. ناف را با آب ولرم و صابون ملایم به‌آرامی شسته و خشک کنید. مراقب باشید ناف در اثر فشار یا ضربه یا مرطوب شدن بیش‌ازحد نیافتد. کلاً بند ناف را همیشه خشک نگه دارید.


استفاده از مرطوب کننده‌ها بعد از استحمام
- خشک بودن پوست نوزاد شما طبیعی است. با این حال خوب است که پس از حمام کردن بدن او را مرطوب کنید تا لذت حمام کردنش بیشتر شود. می‌توانید از محصولات بعد از حمام موستلا برای کاهش خشکی پوست و جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن بدنش و نرم کردن پوست صورت و بدن او استفاده کنید.
- هنگام چرب کردن بدن نوزاد او را روی سطح هموار و باثباتی قرار دهید تا چربی دست شما و بدن او موجب لیز خوردنش نشود.
- همزمان که بدنش را چرب می‌کنید به‌آرامی و با ملایمت او را ماساژ دهید. لمس بدن نوزاد توسط پدر یا مادر احساس امنیت، راحتی و حتی «مورد علاقه بودن» و رفاه کلی را در او بیشتر می‌کند. ضمن اینکه ماساژ آرام و صحیح بر ضریب هوشی و تکامل کودک مؤثر است. در این مورد استفاده از روغن ماساژ موستلا توصیه می‌شود.