شبکه تجارت جهان گستر

راه‌های رهایی از حلقه قهوه‌ای دور چشم
زیبایی و آرایشی

راه‌های رهایی از حلقه قهوه‌ای دور چشم

حلقه سیاه زیر چشم و پف دور چشم یک مسئله آزاردهنده است. گاهی این حالت از علائم برخی بیماری‌ها مثل آلرژی و ضعف است و گاهی علت ژنتیکی دارد. ارثی بودن به این معنا نیست که هیچ راه نجاتی از این مسئله وجود ندارد بلکه با روش‌هایی مختلف می‌توانید اثر ظاهری حلقه سیاه زیر چشم را کمرنگ کنید و در بعضی موارد می‌توانید به‌طور کامل از آن رها شوید.

آزمایش خون

سالی یک بار آزمایش خون داده و حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در بیشتر مواقع معمولاً حلقه سیاه زیر چشم ارثی است. ارثی بودن به این معنا نیست که برای رهایی از آن هیچ راهی وجود ندارد. حلقه سیاه زیر چشم ممکن است به علت رسوب کربن سبک باشد که در نتیجه هضم ناقص پروتئین ایجاد می‌شود. هضم ناقص پروتئین ممکن است به علت وجود اسید هیدروکلریک ناکافی در معده باشد. کمبود اسید هیدروکلریک در معده به علت کمبود عمده ویتامین B6 و اسید فولیک است. حدود ۳۰ درصد افراد نمی‌توانند B6 و یا اسید فولیک را جذب کنند و بایستی این مواد از راه‌های دیگری تأمین شود.

تشخیص عوامل آلرژی

نشانه شایع آلرژی یا حساسیت تغییر رنگ پوست زیر چشم است. اگر آلرژی مشکل عمده شماست، به‌راحتی می‌توانید آن را درمان کنید. یا از عوامل به وجود آورنده‌اش دوری‌کنید.

خواب کافی داشته باشید

کاملاً مشخص نشده که چرا خواب ناکافی سبب ایجاد حلقه سیاه زیر چشم می‌شود. اما همه ما اثر کم‌خوابی در چشمان خود یا اطرافیان‌مان را به‌وفور دیده‌ایم. سیاهی زیر چشم می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که میزان خواب و استراحتتان کم است. با مشاهده کاهش سیاهی زیر چشم و افزایش ساعت خواب خود تعیین کنید که چقدر نیاز به خواب دارید. (معمولاً ۷ تا ۹ ساعت در شب). اما این زمان در افراد مختلف متفاوت است خوابتان را برای دو هفته منظم کنید تا تغییرات حلقه زیر چشم را ببینید.

به یاد داشته باشید الکل و برخی داروها بر روی کیفیت خواب اثرگذار است. بنابراین می‌بایست از مصرف آنها پرهیز کرد. کمبود خواب با جذب کمتر ویتامین‌ها در بدن همین‌طور کاهش عملکرد غده فوق کلیوی (آدرنال) ارتباط نزدیکی دارد. کاهش عملکرد آدرنال سبب کاهش جذب ویتامی B6 می‌شود در نتیجه حلقه سیاه زیر چشم اجتناب‌ناپذیر است. خواب به تنظیم ویتامین‌های مورد نیاز بدن کمک می‌کند. منیزیم و کلسیم موجود در شیر یا مصرف مکمل‌های معدنی خوب، عملکرد آدرنال را به حالت عادی بازمی‌گرداند. بنابراین اگر می‌خواهید حلقه سیاه زیر چشم را بشکنید استرس‌ها را کم کنید بیشتر بخوابید ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را مصرف کنید تا غده آدرنال تقویت شود.

سیگار نکشید

سیگار نه تنها برای وریدهای بدن مضر است بلکه ظاهراً رگ‌های خونی زیرپوست را آبی و برجسته می‌کند.

ناحیه دور چشم را آرام کنید

برای آرام کردن دور چشم، تکه پارچه پنبه‌ای را مرطوب کنید برای مدت کوتاهی در یخچال قرار دهید و به‌آرامی در ناحیه حلقه سیاه زیر چشم قرار دهید. چشمانتان را ببندید با انگشت این ناحیه را از روی پارچه مالش دهید. این کار را به‌دفعات انجام دهید. یا کرم دور چشم خود را ۱۰ دقیقه قبل از مصرف در یخچال قرار داده و سپس استفاده کنید.

از کرم‌های دور چشم محتوی ویتامین K و A استفاده کنید

حلقه سیاه ممکن است به علت کمبود ویتامین K باشد. تحقیقات اخیر نشان داده که کرم‌های پوست محتوی این دو ویتامین پف‌کردگی و تغییر رنگ محسوس در بسیاری بیماران را کاهش داده است. همچنین مواد اولیه مؤثر در این کرم‌ها جریان خون مویرگی را افزایش داده و به کاهش پف و حلقه قهوه‌ای کمک می‌کند.

از مالیدن چشم‌ها جدا خودداری کنید

گاهی مالش و اصطکاک چشم‌ها باعث حساسیت می‌شود. مالش، پوست دور چشم را آزرده کرده و ممکن است باعث شکنندگی مویرگ‌های خونی خیلی ریز پوست شود. که هم پف‌کردگی و هم تغییر رنگ پوست را به همراه دارد.

به رژیم غذایی خود اهمیت بدهید

روزانه مکمل‌های ویتامینی لازم را مصرف کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. حلقه سیاه و پف آلودگی اغلب به خاطر کمبود ویتامین K یا ناکافی بودن آنتی‌اکسیدان‌ها است. همین‌طور کمبود ویتامین B12 که معمولاً به علت کم خونی است باعث ایجاد حلقه سیاه می‌شود. حتماً مقدار زیادی میوه و سبزیجات سبز رنگ بخصوص کلم بروکلی و اسفناج مصرف کنید.

مقدار نمک مصرفی خود را کاهش دهید

خوردن زیاده از حد نمک باعث می‌شود بدن آب را در جاهای غیرمعمول بدن مثل دور چشم نگه دارد که سبب پف‌کردگی چشم می‌شود. مصرف زیاد نمک به گردش خون زیان رسانده و باعث می‌شود رگ‌های پوست آبی‌تر به نظر برسند.

با مواد آرایشی می‌توان ظاهر حلقه قهوه‌ای دور چشم را پوشاند

اگر روش‌های بالا مؤثر واقع نشد از سایه زرد رنگ برای پوشانیدن عیوب زیر چشم استفاده کنید. رنگ زرد می‌تواند رنگ بنفش، آبی و قهوه‌ای زیر چشم را بپوشاند. در مقابل، رنگ صورتی این حلقه را بیشتر نمایان می‌کند. برای زمینه آرایش بهتر است از کانسیلر آرایشی استفاده کنید.