شبکه تجارت جهان گستر

انواع پوست و ویژگی‌های آن‌ها
زیبایی و سلامت پوست

انواع پوست و ویژگی‌های آن‌ها

آشنایی به انواع پوست و ویژگی‌های آن‌ها می‌تواند در نگهداری و سلامت پوست تاثیر زیادی داشته باشد. در این مقاله به بررسی انواع پوست و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم. پوست افراد را می‌توان به ۴ دسته متفاوت تقسیم کرد. هر نوع پوست مراقبت‌های خاص خود را می‌طلبد. مراقبت‌هایی که کار سختی نیز نیست و انجام آن به شادابی و چروک و پیر نشدن آن کمک می‌کند. انواع پوست را به چرب، خشک، معمولی و ترکیبی (مختلط) تقسیم‌بندی می‌کنند.

١. پوست معمولی

پوست معمولی بهترین نوع پوست است و همه آرزوی داشتن آن را دارند. نرم و لطیف، با کشیدگی طبیعی و منافذ ریز که به‌سختی قابل رویت هستند. پوست طبیعی، ظاهری صاف، نرم، ارتجاعی و هموار دارد که نه چرب است و نه خشک. پوست معمولی گرچه به نوبه خود سالم است ولی احتیاج به مراقبت دارد. هرگونه اهمال و غفلت از اصول مراقبت پوست، با پا به سن گذاشتن منجر به چروکیدگی می‌شود. بهترین راه مراقبت از آن هم استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و گاهی استفاده از لوسیون‌های تقویت‌کننده و البته دقت در رژیم غذایی است.

٢. پوست چرب

در این نوع پوست، منافذ درشتی دیده می‌شود و این نوع پوست گرایش به کلفت و زمخت شدن بافت دارد. این نوع پوست دارای غدد چربی بسیار فعالی است که موجب تولید چربی بیش از حد می‌شود و به پوست ظاهری براق و چرب و نازیبا می‌دهد. در پوست‌های چرب، جوش و لکه جوش‌های سرسیاه و سفید دیده می‌شود. با نگه‌داری و مراقبت صحیح از پوست‌های چرب می‌توان آن را تمیز نگه داشت و چربی اضافی آن را تحت کنترل کرد و دارای چهره‌ای صاف و تمیز شد. استفاده از شوینده مناسب ۲ بار در روز و همچنین رطوبت‌رسان‌های فاقد چربی بهترین روش برای مراقبت از پوست‌های چرب است.

٣. پوست خشک

برخلاف پوست‌های چرب، پوست خشک فاقد ترشح چربی است و یا غدد چربی آن بسیار کم کار است. این ویژگی باعث سفتی و پوسته‌پوسته و خشک و شکننده شدن پوست می‌شود و رنگ چهره، خشک و کدر به نظر می‌آید. خشکی پوست با تابش نور خورشید، باد، بالا رفتن دمای هوا، برخورد با تهویه مطبوع، کمبود مصرف آب و استفاده از صابون‌های تند و شیمیایی بیشتر می‌شود. مراقبت صحیح و استفاده درست از محصولات می‌تواند پوست خشک را مرطوب و هیدراته کرده و میزان انعطاف و رطوبت آن را بالا ببرد و به پوست جان تازه ببخشد. همچنین استفاده از صابون‌های مخصوص پوست‌های خشک و استفاده از کرم ضد آفتاب و کرم‌های مرطوب‌کننده و مغذی راه‌حل خوبی برای نگهداری از پوست‌های خشک است.

۴. پوست ترکیبی (مختلط)

اغلب افراد، پوست ترکیبی یا مختلط دارند. بدین مفهوم که بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشک است معمولاً نواحی پیشانی، بینی و چانه چرب و نواحی گونه، دور چشم و دور دهان خشک هستند. مراقبت از پوست و استفاده صحیح از محصولات و فراورده‌ها کمک می‌کند تا نواحی خشک را مرطوب و همچنین چربی نواحی چرب را کنترل کنید تا پوستی متعادل داشته باشید. نگهداری ازاین‌گونه پوست‌ها تلاش بیشتری می‌طلبد. زیرا باید حواستان همزمان به دو بخش مجزای پوست باشد.