شبکه تجارت جهان گستر

ادرار سوختگی در کودکان
سلامت مادر و کودک

ادرار سوختگی در کودکان

بثورات ناشی از بستن پوشک عبارت است از یک نوع حساسیت حاد و گذرا، که در آن پوست نواحی اندام تناسلی، مقعد، و شکم که پوشک آنها را می‌پوشاند دچار ضایعه می‌شوند ناحیه درگیر قرمز، دردناک و گاها همراه با پوسته ریزی، خارش، جوش و تاول و سایر آسیب‌های پوستی است و همه اینها راحتی و آرامش را از کودک سلب می‌کند. یکی از شایع‌ترین عوارض ادرار سوختگی، عفونت‌های باکتریایی و قارچی موضعی است که آنهم از رطوبت، گرما و قلیایی بودن محیط، ناشی می‌شود و عوارض جدی‌تری به دنبال خواهد داشت. در شیرخواران پسر، امکان دارد یک ناحیه قرمز، زخمی و گاهی خون‌آلود دراطراف نوک آلت تناسلی ظاهر شود.

علل ایجاد کننده ادرار سوختگی

بثورات ناشی از بستن پوشک در اثر تحریک پوست ناشی از مواد موجود در ادرار یا مدفوع ایجاد می‌شود ولی گاها ممکن است به علت حساسیت به خود مواد تشکیل دهنده پوشک و یا صابون مورد استفاده برای شستن باشد. آب و هوای گرم و مرطوب، سابقه فامیلی حساسیت پوستی، شستن ناکافی، عوض کردن دیر هنگام پوشک، محکم بستن پوشک بچه از عوامل تشدید کننده است در صورتی که شیر خوار به اسهال ویروسی مبتلا شود، به علت اسیدی بودن مدفوع دچار سوختگی شدید در ناحیه پوشک می‌شود که گاه برای درمان آن استفاده از کرم‌های ترمیم کننده ضروری است. زمانی که کودک یا مادر کودک شیرخوار آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند باعث از بین رفتن باکتری می‌شود ولی از طرفی باعث افزایش قارچ که به‌طور معمول در سطح پوست زندگی می‌کند می‌شود و قارچ در محیط گرم و مرطوب به خوبی رشد کرده و باعث ایجاد بثورات شده، خارش و قرمزی پوست اتفاق می‌افتد.

پیشگیری از ادرار سوختگی

موضع را تمیز و خشک نگاه دارید، کهنه یا پوشک خیس نوزاد را هرچه سریع‌تر تعویض کنید، پس از هر بار دفع ادرار یا مدفوع، موضع را با آب ساده شسته، خوب آبکشی کنید و یا از فیزیو ب ب برای پاک کردن به جای آب استفاده کنید. سپس منطقه پوشک را خشک نموده و بگذارید تا قبل از بستن مجدد هوا بخورد تا آنجا که ممکن است، کودک را پوشک نکنید و بگذارید در معرض هوای آزاد باشد، در صورتی که از شورت پلاستیکی یا کهنه‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌کنید، در هنگام بستن مطمئن شوید که هوا به داخل جریان پیدا می‌کند.

از نرم کننده‌های لباس استفاده نکنید این محصولات می‌توانند باعث تحریک و سوختگی پوست حساس بشوند. از لاستیکی‌های سفت استفاده نکنید، تا زمانی که سوختگی بهبود یابد از کهنه‌های بزرگ‌تر از اندازه استفاده کنید، زمانی که کودک شما دچار التهاب پوست است از شستشوی ناحیه مبتلا با شوینده‌های معطر و صابون اجتناب کنید زیرا الکل و عطر این محصولات می‌تواند پوست کودک را تحریک کرده و بیماری را بدتر و یا طولانی‌تر کند.

درمان ادرار سوختگی

مهم‌ترین عامل در درمان این بثورات خشک و تمیز نگه داشتن ناحیه پوشیده شده با پوشک است. سپس برای پیشگیری، تسکین و درمان بعد از هر بار تعویض یک لایه ضخیم از کرم 123 ویتامین بریر موستلا استفاده کنید. این کرم با ۹۸% پایه طبیعی و گیاهی خاصیت پیشگیری کننده و حفاظت از سد دفاعی پوست و سلول‌های بنیادی اپیدرم و همچنین تسکین دهنده و ضد التهاب است.