شبکه تجارت جهان گستر

وقتی با آرایش می‌خوابید چه اتفاقی می‌افتد؟
زیبایی و سلامت پوست

وقتی با آرایش می‌خوابید چه اتفاقی می‌افتد؟

یک سوم زنان حداقل ۲ بار در هفته فراموش می‌کنند قبل از خواب آرایش خود را پاک کنند. عوارض این فراموشی یا اگر بخواهیم رو راست باشیم این تنبلی‌ها چیزی جز پوستی افتاده و چروک در سنین میان‌سالی نیست.

تأیید این موضوع خجالت ندارد؛ برای همه‌ ما پیش آمده که یکی ۲ بار با آرایش بخوابیم. اگر خود را توجیه می‌کنید که علت این کار یک هفته کار طاقت‌فرسا است و... و معتقدید که گهگاه خوابیدن با ریمل کرم پودر به شرط آنکه مرتباً تکرار نشود، بی‌ضرر است؛ بزرگ‌ترین اشتباه شماست! امروزه مشخص شده که این اشتباه می‌تواند باعث آسیب‌های جدی پوستی شود، حتی اگر گاهی اوقات اتفاق بیفتد. عوارض خوابیدن با آرایش در کوتاه‌مدت معلوم نمی‌شود ولی کافی است پا به سن بگذارید، در آن موقع حداقل ۱۰ سال پیرتر دیده خواهید شد.

«ژانت گراف»، متخصص پوست و استادیار بالینی پوست در مرکز پزشکی «مانت ساینای» در نیویورک می‌گوید: «هرچه بیشتر با آرایش بخوابید، آسیب بیشتری به پوستتان خواهید زد. پوست ما، مانند بقیه‌ی بدن ما به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است. مهم‌ترین عملکرد پوست در شب، نوسازی خودش است. خوابیدن با ریمل و کرم پودر در شب، جلوی روند نوسازی پوست را می‌گیرد و باعث آسیب به پوست می‌شود. این درست است که هرچه بیشتر با آرایش بخوابید، به مرور زمان به پوستتان آسیب بیشتری وارد می‌شود، اما گهگاه خوابیدن با آرایش نیز، می‌تواند بر چهره‌ی شما اثرات منفی بگذارد.»

کرم پودر

کرم پودر غلیظ است و معمولاً سایر محصولات را در تمام طول روز می‌پوشاند. این ذرات بزرگ و رنگدانه‌ها در طول روز تجزیه می‌شوند و توسط فرایندهای طبیعی و همچنین قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های زیست محیطی، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌های بیرون، متابولیزه می‌شوند. محصولات جانبی ناشی از سوخت و ساز بدن و تجزیه‌ مواد آرایشی، مانع عملکرد میکرو سیرکولاسیون، که به نوسازی پوست کمک می‌کند خواهند شد. این موضوع می‌تواند منجر به تجزیه‌ی کلاژن شود و در نتیجه باعث چین و چروک و بسته شدن منافذ شود و از طرفی چون باکتری‌ها را در پوست نگه می‌دارد، باعث ایجاد آکنه نیز خواهد شد.

رژ لب

«جای تعجب ندارد که خوابیدن با هر نوع رژ لبی، منجر به خشکی و ترک خوردن لب می‌شود.» در مورد رژ لب‌هایی که رنگدانه‌های زیادی دارند، قبل از خوابیدن، لب را با یک پاک کننده‌ بهداشتی، کاملاً تمیز کنید. سپس از یک لایه‌ نرم‌کننده برای مرطوب کردن لب‌تان بهره ببرید.

ریمل

اگر شما از آن خانم‌هایی هستید که با ریمل می‌خوابند، باید بدانید ذرات ریمل، فولیکول‌ها را می‌بندند و آنها را روی پوست تحریک می‌کنند. اگر آنها تحریک شوند، این تورم می‌تواند باعث التهاب پلک چشم شود. اگر به اندازه‌ کافی ترسناک نیست، بدانید که خوابیدن با ریمل می‌تواند باعث نازک شدن و شکنندگی مژه‌هایتان نیز شود!

مو

کسانی که موی‌شان را با کش می‌بندند یا موی درست شده با سنجاق و بست‌های مختلف را در طول شب باز نمی‌کنند یا با بیگودی بسته شده و موی ژل و تافت و سایر مواد آرایشی خورده، می‌خوابند، مدت تماس این مواد خشک‌کننده و مضر با مو را زیاد می‌کنند و احتمال ریزش مو را بالا می‌برند. در چنین شرایطی حتماً باید ابتدا حمام کرد تا این مواد و ترکیب‌ها از روی موی پاک شود.

اینکه فقط بدانیم خوابیدن با آرایش چقدر مضر است، کافی نیست. استفاده از شوینده مناسب جهت پاک سازی پوست و همچنین استفاده از یک مرطوب کننده مراقبتی در طول شب می‌تواند به روند بازسازی و نوسازی سلولی پوست به خصوص در طول شب کمک فراوان کند.